Alt om foder, opdræt og planter.
Redaktører: Blues, moltrup32, Lonesfisk, Rune Kristiansen, Knage
af Toke skrevet søn 7. mar 2010 21:00
Fortsat fra anden tråd hvor foder lige var oppe at vende: og vi propper fortsat vore kære med alt muligt som de aldrig svømmer forbi i amazonas, qua okse, kalv, kalkun, saltvandskrebs af forskellig art, og granulat - et sammensætningsfoder som indeholder de nødvendige næringsstoffer (læs allround). Så har vi jo så de berømte myg som mange mener ingen næringsværdi har, men er det eneste de rent faktisk ser engang imellem dernede?????  (og de kære vokser sgu fint når de bliver proppet jævnligt med disse). derudover har vi jo så også de endnu mere tvivlsomme tilsætninger til blodomløbet - den slags der giver prikker og gulsot Bøf, sovs og kartofler får man hjertestop af en dag blues - en livsstil med rimelig sikre udsigter - også for discus. tja - så billige som discus er ved at være rundt omkring kan det jo næsten slet ikke betale sig at fodre dem - man kan jo bare købe nogle nye når de står af engang 
-

Toke
- Freak

-
- Geografisk sted: midtjylland
- Postnummer: 7600 Struer
-
af Blues skrevet søn 7. mar 2010 23:12
Toke skrev:Fortsat fra anden tråd hvor foder lige var oppe at vende: og vi propper fortsat vore kære med alt muligt som de aldrig svømmer forbi i amazonas, qua okse, kalv, kalkun, saltvandskrebs af forskellig art, og granulat - et sammensætningsfoder som indeholder de nødvendige næringsstoffer (læs allround). Så har vi jo så de berømte myg som mange mener ingen næringsværdi har, men er det eneste de rent faktisk ser engang imellem dernede?????  (og de kære vokser sgu fint når de bliver proppet jævnligt med disse). derudover har vi jo så også de endnu mere tvivlsomme tilsætninger til blodomløbet - den slags der giver prikker og gulsot Bøf, sovs og kartofler får man hjertestop af en dag blues - en livsstil med rimelig sikre udsigter - også for discus. tja - så billige som discus er ved at være rundt omkring kan det jo næsten slet ikke betale sig at fodre dem - man kan jo bare købe nogle nye når de står af engang 
Hej Toke Jeg er en smule i tvivl om, hvor du vil hen med indlægget. Ang. de forkætrede røde myg, så startede jeg (godt nok for et år siden) denne tråd: viewtopic.php?f=4&t=3660&hilit=r%C3%B8de+mygfordi jeg faktisk ikke mener, at de er så dårlige som deres rygte. Bøf, sovs og kartofler! Joh - Jeg sparer lidt på sovsen, og der er ingen tilsætningsstoffer i det kød jeg spiser (og koen har haft det godt  ) men det er vel ikke min levevis, der er så interessant. - Og det er ikke fordi, jeg tager det personligt Der er jo ingen af os, som lige kan smutte omkring Amazonas med nettet på vej hjem fra arbejde, og fange naturligt discusfoder til den næste uges tid. Hvis du spørger mig, så må fiskene og deres maver have bedst af, at man fodrer så varieret som muligt, og med foder der i næringsindhold og struktur minder så meget som muligt om deres naturlige føde. Om så de krebsdyr, som indgår i foderet, har levet i salt eller ferskvand, tror jeg er temmelig ligegyldigt. Der er vel til dato heller ingen, som har fundet bedre erstatninger for nyklækkede (saltvands) artemia til helt små discusunger Oksehjerte kan man sige for og imod. Jeg bruger SV2000 som ca. 1/3 af foderet, og jo - der er blandt meget andet nok mest oksehjerte i. Men det er altså uomtvistelig en proteinkilde som fiskene kan omsætte, og det har volumen og struktur, så tarmsystemet har noget at arbejde med. Jeg prøver så måske lidt mere end de fleste, også at lokke noget frugt og grønt i dem, - fordi der faktisk er en del af det i maverne på VF discusfisk. (Også mere end den smule spinat, der er puttet i SV2000) Det jeg har imod granulat er, som jeg har sagt flere gange, at en opløst og fuldstændig ensartet gang "smat" uden fylde og struktur, uanset hvor mange vitaminer man nu stopper i, umuligt kan tilfredsstille de naturlige krav en fiskemave må have til foderemner. - Og så gider jeg ikke have smat i mit bundlag. Det er nogen uenige i, og sådan er det så. Der er også nogen der er uenige, når jeg har antydet (og sådan læser jeg også det du skriver) at "nogle i hvert fald" bliver mere eller mindre ligeglade med fiskene, når de kan købes til de latterligt lave priser, som tilfældet er lige pt. Ramte jeg noget af det du mente, eller har jeg misset noget underforstået? - Så må du jo rette mig 
M.v.h. Blues
Den som kun tager spøg for spøg, og alvor kun alvorligt - Han og hun har faktisk fattet - Begge dele dårligt. (PietHein)
-

Blues
- Moderator!

-
- Geografisk sted: Nykøbing Mors
- Postnummer: 7900 Nykøbing M
af JFP skrevet man 8. mar 2010 08:53
Vil give Toke ret. Hvis jeg da har forstået ham ret. Tror at oksehjerter har for stor protein indhold, til at det er helt sundt. Giver helt sikkert en fin vækst og store flotte fisk. Men er i tvivl om deres mave kan klare det store indhold af protein. Bruger det godt nok selv, men kun ved en daglig fodring. Har nogle fisk som jeg købte oppe hos Discus Nord, som er opfodret kun med frossen Artemia. De endte altså også som ca 20 cm, men det tog nok lidt længere end end de første som jeg brugte oksehjerter som hoved fodder til. Så nu bruger jeg mest frossen Artemia, som hovedfodder. Så oksehjerter, granulat og levende myg, når de kan fåes, som tilskud. Har så lige fået en del frossen Dafnier som skal prøves, måske som endnu et hovedfodder. Har også lige startede 2 kulture med levende Dafnier op som et forsøg. Læste om en som havde haft dafnia kultur kørende i 14 år. Så købte 2 startpakker, ved akvariemessen nede i Vejle, af firmaet Springhalen.dk.
Hilsen Jan P.
-

JFP
- Støtte-Vip medlem

-
- Geografisk sted: Horsens
- Postnummer: 8700 Horsens
af Benny skrevet man 8. mar 2010 17:03
Blues har jo sådan set sagt det meget tydeligt, men en lille tilføjelse skader vel ikke.
Alfa og omega for alle levende væsner med et tarmsystem er ganske enkelt at dette skal have noget at arbejde med....ellers fungere det bare ikke og så opstår problemerne. Hvis vi holder os til dette forum, så er der tonsvis af indlæg omhandlende flagelater. Den hyppigste årsag til flagelater er kort og godt forkert fodring : Maven/tarmen fungere ikke optimalt og så får flagelaterne overtaget.
Vi er enige om at der ikke svømmer køer rundt i amazonas, men når vi nu holder vores fisk som vi nu gør og ikke lige har mulighed for at give dem de betingelser de har i naturen, så handler det jo om den bedst mulige alternative løsning. Og så er det at nogle personer " der nok alligevel er lidt klogere end alle os her på siderne " har arbejdet en del med hvordan man så gør og her er man altså kommet frem til at okse/kalvehjerter giver de optimale betingelser for fiskene ( som vi holder dem ) men det kræver selvfølgelig den rigtige sammensætning og om man vil det eller ej, så er både Miehlings og SV 2000 noget af det mest testede foder på markedet....det virker.
Der vil altid være for og imod, men jeg vil nu mene at erfaringerne i hele verden vedr. brugen af okse/kalvehjerter taler for sig selv.
Benny.
-

Benny
- Støtter Discusforum

-
- Geografisk sted: Sønderborg
- Postnummer: 6400 Sønderborg
af JFP skrevet man 8. mar 2010 19:25
Vi har jo haft denne discution her på Forum før. Tror nu mest at oksehjerter er brugt i Europa. De bøger jeg har fra US og Canada, bruger de blodorme og anden mærkelig fodder. Østen bruger vist heller ikke oksehjerter, men nogen af deres kryb fra lokale vandhuller. Nok der de bakterier som giver problemer ved sammenføring af dem og europa fisk kommer fra. At man bruger det her i Europa, har jo nok lidt at gøre med at det er billigt og så giver det XXL fisk. som forhandlerene er hurtig til at anføre. Men det er jo også en produktion, som de tjener penge på. Det gør mig nu altid lidt mistænksom om de gør det for fisken skyld. Eller for pengenes skyld.
Hørte den anden dag om en tysk opdrætter som mest brugte Artemia og Dafnier. Hvilket er tættere på det normale, selv om det er saltvandsrejer. Måske derfor VF er lidt mindre end kulturfisk.
Jan P.
-

JFP
- Støtte-Vip medlem

-
af Benny skrevet man 8. mar 2010 19:36
JFP skrev: Østen bruger vist heller ikke oksehjerter, men nogen af deres kryb fra lokale vandhuller.
Der må jeg desværre skuffe dig......nogen af dem derude bruger helt klart mærkelige tilsætningsstoffer ( det er der jo eks. på ) men ellers står den hovedsagligt på oksehjerter. Benny.
-

Benny
- Støtter Discusforum

-
- Geografisk sted: Sønderborg
- Postnummer: 6400 Sønderborg
af Henrik H skrevet man 8. mar 2010 20:06
Hej Jan Det du tænker på er nok Tubefix, det er meget anvendt i østen.
-

Henrik H
- Freak

-
- Geografisk sted: Salling(Løgstør)
-
af JFP skrevet man 8. mar 2010 20:58
Hej Henrik
Ja tubefix og andet småkryb. Den opdrætter jeg besøgte boede inde i midten af Singapore og dermed gode muligheder for at indkøbe hvad han skulle ønske. men de opdrætter som du besøgte i Malaysia, det var jo ikke lige i en storby, hvad brugte de?
Jan P.
-

JFP
- Støtte-Vip medlem

-
af Blues skrevet man 8. mar 2010 23:00
De hedder nu vist "tubifex" men det er sådan set underordnet. Jeg ved at de skal behandles på en eller anden måde, før de kan bruges til fiskefoder, og for år tilbage havde de ry for at være farlige (giftige?). Er der nogen, der ved mere om det Jan de der daphnie kulturer. Skal de have luft/cirkulation? Vokser/formerer de sig bedst i varmt eller koldt vand? Hvor meget skulle man kunne "høste"? Man kan fodre dem med gær, men alger skulle give mere næring. - Kan man bruge spirulina? Det er ikke så meget, man kan læse sig til på "springhalen.dk" eller de links de har på siden.
M.v.h. Blues
Den som kun tager spøg for spøg, og alvor kun alvorligt - Han og hun har faktisk fattet - Begge dele dårligt. (PietHein)
-

Blues
- Moderator!

-
af JFP skrevet tirs 9. mar 2010 00:22
Har dem bare i 2 klossekasser, til jeg får limet et akvarie. De skal have lys. Hvad man kan høste ved jeg ikke rigtig. Den ene ser ud til at køre fint, masse små Dafnier. Den anden halter en del, går nok til. Jeg har også bare det fra den hjemmeside. Fik ikke meget oplysning af sælger, han havde ret travlt. Har bestilt en bog: Culturing Live Foods, by Hellweg, Michael R. Håber den vil hjælpe med nogle flere oplysninger. Ellers kan jeg jo skrive til sælger, det sagde han i hvert fald.
Men håber da de bliver noget ud af det. Har jo fået fat i nogle frosne Dafnier, dem er de helt vilde med. Ved i grunden ikke hvad nærings indhold de har men vil jo hurtigt se hvor sulten de er.
jan P.
-

JFP
- Støtte-Vip medlem

-
af Toke skrevet tirs 9. mar 2010 09:20
Hey igen Jan skrev: Måske derfor VF er lidt mindre end kulturfisk. Der er måske nok noget om snakken - og jeg tror også der er noget om, at fisk opdrættet på hovedsageligt ko ikke lever lige så længe som dem der får en varieret kost. Det tager længere tid for (i hvert fald vores fisk) at fordøje ko frem for eks. granulat, myg og krebs. Derfor bruger vi mest koen til natmad (lang tid til næste fodring). Når man har tid til at gå og give dem foder med kort mellemrum, må det handle om at give dem noget med noget power i (granulat og krebs eks.) som fiskene har nemt ved hurtigt at fordøje og optage næring fra - så de er hurtigt klar til næste portion. Det handler selvfølgeligt om at give de bedste levebetingelser for fiskene - og som alt andet vi mennesker foretager os, så prøver vi altid at gøre tingene lidt bedre - og tror skam også at de typer foder vi bruger er mere optimalt end amazonas kosten. Men at en fisk bliver kæmpestor på kort tid (masser af oksehjerte) betyder ikke nødvendigvis at det derfor er det altoverskyggende bedste foder på det lange sigt - (og det er der nok ikke mange opdrættere der har forsket i - for fiskene skal hurtigt ud af døren). Derudover er oksehjerte da absolut også det billigste foder der kan røres sammen. mvh. Toke
-

Toke
- Freak

-
- Geografisk sted: midtjylland
- Postnummer: 7600 Struer
-
af Blues skrevet tirs 9. mar 2010 09:55
Der ligger jo nok mange filosofier til grund for vores måde(r) at fodre på, og den rigtige Men jeg synes det er lidt sjovt, når nogen "fordømmer" oksehjerte og fremhæver granulat. Hvad tror I jeres granulat er lavet af ? - Yep  Oksehjerte Og hvis der ikke står det, men bare "Rohprotein" eller lignende, så kan det være at der lige er smuttet et par selvdøde hunde med i købet. Sorry!  Spøg til side. Vi har jo alle vores ideer, og ud fra betragtningen om at: "I har jeres og jeg har den rigtige"  er vi villige til at slås med arme og ben for vores synspunkter. Vi kan vel bare håbe, at "de nye" selv er i stand til at sortere og vurdere argumenterne. Trods alt er det vel ikke så mange discus, der dør af madforgiftning, og bare de får noget varieret foder i rimelig kvalitet og passende mængder, så er det så afgjort lige så / mere vigtigt at de har rent vand osv. Men god appetit, - hvis I skal have pose-kartoffelmos til aften Arrrrgghh  ---  igen. Det var en smutter 
M.v.h. Blues
-

Blues
- Moderator!

-
af JFP skrevet tirs 9. mar 2010 10:45
Ikke fordi jeg bruger så meget granulat. Men hvis fabrikanten vil. Burde de jo egentlig kunne lave det ideele fodder. Som lige indeholder det som fisken bør have. Men igen de laver det jo også for at sælge det og tjene flest muglige penge på det. Så derfor skære de nok også et hjørne her og der. Ja så gu vil heller have en god bøf end pulver mad. Men om det så er det sundest for os er nok mere betænkelig. Vi kan jo bare se på vores kropsform. Hvis vi var Discus, blev vi helt sikkert frasorteret. Nu vil jeg ud og drikke nogle pils. Jan P.
-

JFP
- Støtte-Vip medlem

-
af discusallan skrevet ons 10. mar 2010 06:24
En ting er helt sikker Blues der bliver ikke brugt oksehjerte i produktionen af granulat, det råprotein der er i ,kommer fra fiskemel,soya ,blodmel og de sidste par år er man så begyndt at udvikle en masse i altenative protein kilder i fiskefoder feks protein udvundet at kartoffel og ærter, da specielt fiskemel og olie er steget helt vild i pris.
Jeg fodrer med lidt forkelligt som de fleste da jeg godt nok nødigt ville æde det samme morgen,middag og aften men fisken kunne sikkert godt leve fint udlukkende på granulat.
Allan
-

discusallan
- Støtter Discusforum

-
- Geografisk sted: føvling ved holsted
af Blues skrevet ons 10. mar 2010 10:50
discusallan skrev:En ting er helt sikker Blues der bliver ikke brugt oksehjerte i produktionen af granulat, det råprotein der er i ,kommer fra fiskemel,soya ,blodmel og de sidste par år er man så begyndt at udvikle en masse i altenative protein kilder i fiskefoder feks protein udvundet at kartoffel og ærter, da specielt fiskemel og olie er steget helt vild i pris.
Jeg fodrer med lidt forkelligt som de fleste da jeg godt nok nødigt ville æde det samme morgen,middag og aften men fisken kunne sikkert godt leve fint udlukkende på granulat.
Allan
Det første tager du fejl af, men det skal jeg nok vende tilbage til. (Men jeg synes da for øvrigt ikke, at "syntetisk" protein er bedre end det andet.) De kan helt sikkert godt leve af det (det er der jo nogen der gør). Men der er forskel på godt at kunne leve, og så at kunne leve godt. 
M.v.h. Blues
-

Blues
- Moderator!

-
Gå tilbage til Pasning & pleje