Så må jeg hellere følge op på tråden, og forhåbentligt få den til at blomstre igen. Måske kan ventetiden endda være til gavn, for nu er der måske nogle der har gjort sig nogle egne erfaringer.
Jeg vil dog endnu engang pointere at det er dejligt når et besøg kan inspirerer! - og at flere er klar på eller allerede er gået i gang med at lege.

Som Roer skriver, har filtertypen været oppe at vende før på forum, og som vi også snakkede om rundvisningen er det lidt af et mysterium hvorfor filtrene ikke er mere populære herhjemme. Det bruges i stor stil i USA og er nærmest lige så meget standard, som vi kører med spandpumpe herhjemme. Ligeledes er tyskerne også med på vognen når det gælder FBF og i fronten for det hele generelt. Et bud på dets manglende udbredelse i DK kan være tradition (og dermed også almen mindre lyst til at prøve nyt – så hellere kører med noget der er afprøvet og som andre også har. Men hovedårsagen er vel manglende kommerciel markedsføring af dem herhjemme. De står sikkert ikke i mange butikker herhjemme, hvis nogen? Man kan ellers få nogle små umiddelbart smarte nogle, der kan hænge på siden af akvariet osv. (dog ingen personlig erfaring). Men da det samtidig er et oplagt og nemt DIY emne, er det vist bare at få gang i nogle nyudvikling af prototyper folkens!

Roer; Jeg har aldrig oplevet at FBF slammer/pakker til, og at det skulle være årsagen til deres mindre popularitet stiller jeg mig lidt tvivlende overfor. Derimod er det nok et af de mest vedligeholdsvenlige filtre der findes. Men nu har jeg også kun arbejdet med kommercielle FBF (aquamedic FB 5000
http://www.aqua-medic.de/en/service/pdf ... 0.600_.pdf). Og har sådan set aldrig skulle vedligeholde (skifte sand, blæse det igennem etc.), det og det har da kørt i snart 4 år nu. Men det kan da godt være at de mindre kommercielle anlæg skal have noget mere opmærksomhed. Det samme gælder jo også DIY (Do It Yourself), men så må man jo rette til, indtil det spiller ordentligt. En ting der er vigtig er dimensionerne på indløbsrør, fordeling af vandet sat i forhold rørets/kammerets diameter og mediemængde. Fx sakset fra amerikansk hjemmeside;
The section of 3/4" pvc MUST have a 3/8-1/2" gap from the bottom cap, this will allow the water to disperse the sand inside the filter, if the gap is too small it will restrict pump flow, if it's too big the sand won't disperse evenly and water will tunnel through the sand rather than spreading the sand out inside the FBFFor ca. 3 år siden gik Tom Jensen (Tjen) i gang med at lege lidt med FBF filtrering efter et besøg på mit arbejde. Måske vi kan få den gamle ræv med i tråden og fortælle om hans hjemmebygerfaringer? Vi snakkede også dengang om at alternative medier fx aktivt kul, men det var for let.
Det er selvfølgeligt at foretrække at man har en mekanisk filtrering inden enhver biologisk filtrering. Dette kan gøres med et forfilter/filtersvamp. Denne skal man selvfølgelig være over og rengøre jævnligt så tilstrækkelig vandtilførsel sikres. Hvis der kommer partikulært materiale med derind, sker der sådan set heller ikke det store ved det. Det har jo slet ikke samme potentielt blokerende effekt som i en spandpumpe. Det vil stille og roligt danse ovenpå sandet, kan evt. nemt suges op, eller vil stille og roligt forgå (alt afhængig af hvad det er selvfølgelig).
Det er vigtigt at kunne regulere flowet. Meningen er at mediet skal danse lige så stille på overfladen.
Der er jo ikke tvivl om FBF’s effektivitet. Mediet (ofte fint sand). Dette kunne være sandblæser-(silicia) sand. Der er også eksempler hvor der bruges plastikkugler osv. Alle medier skaber en enorm overflade som danner grobund for nitrificerende bakterier. Mediets evige bevægelse slider bakteribelægningen (biofilmen) kontinuerligt ned, således at tykkelsen af biofilmen hele tiden er i optimal kontakt med det omgivende vand.
Jeg ved jeg har en afslutningsopgave fra teknikumstudie et sted i mit literaturarkiv. Der blev omsætningseffektiviteten ved forskellige medier (sand, plastkugler i forskellige str) i FBF bestemt. Jeg vil prøve at finde den senere.
Hvad har I fået af erfaringer?