Stædig kalk eller hvad er det.

Alt indenfor udstyr & tilbehør til akvarie.

Redaktører: Blues, moltrup32, Lonesfisk, Rune Kristiansen, Knage

Stædig kalk eller hvad er det.

Indlægaf johnny-sen skrevet tirs 9. mar 2010 20:00

Jeg har jo fået "nyt " brugt akvarie. Et akvastabil 530l.
Det er vist af ældre dato, så der var en del ridser foran der ligesom var blevet mørke og ikke kunne gå af.
Derfor valgte jeg at vende bagsiden udaf, MEN......der er noget kalk eller hvad det nu er
det er ligesom store matte plamager. Man kan mærke dem når man kører hånden henover ruden.
(det er iøvrigt på ydersiden). Når områderne bliver våde forsvinder det men kommer igen
ligeså snart ruden tørrer.

Jeg har selvfølge prøvet kalkfjerner til baderum. kaffemaskiner, eddiekesyre, at gnide området ind
i tandpasta (som jo indeholder fint slibemiddel)

Desværre uden resultat. jeg er begyndt at tro at det måske ikke er kalk, men en slags glastræthed
eller noget.

er der nogen der har nogen erfaring med dette, eller nogen foreslag ?

Har selv overvejet wiener kalk som jo også er et fint slibemiddel ?
mvh Johnny
ps: har prøvet at tage nogen billeder men det er ikke til at få pletterne tydelige nok

ps
johnny-sen
Støtter Discusforum
Støtter Discusforum

Geografisk sted: odense, fyn
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Stædig kalk eller hvad er det.

Indlægaf langebæk skrevet tirs 9. mar 2010 20:22

altså hvis du kører hånden hendover glasset og man ligesom kan mærke det sidder udenpå hvorfor tager du så ikke en glas skraber eller du ved sådan en dims til den glaskeramiske og skraber uden på, jeg købte en balje af en gut herinde der sad kalk på fra før krigen men det kom af med skraberen uden brug af kemikaliger.

men eller hvis du skal bruge et kalk fjerner middel der er spasser kraftigt så skal du i metro og købe noget der hedder lime-A-Way ekstra det er lavet af et firma der hedder ecolab, husk handsker, det er så kraftigt at det æder kalken i mørdel så man kan pille sine badeværelse klinker ned med de bare næver
et liv uden discus....... kan man det??

spandfiltre er det ligesom med kvinderbryster og fladskærme , de kan aldrig blive store nok
:-)
Brugeravatar
langebæk
Støtter Discusforum
Støtter Discusforum

Geografisk sted: Malmø
Postnummer: Sverige

Re: Stædig kalk eller hvad er det. DAMN !!!!

Indlægaf johnny-sen skrevet tirs 9. mar 2010 21:09

Prøvede det med glas skraberen det virkede ikke.
Da jeg lagde glasskraberen på plads på krydderihylden, faldt der et krydderiglas ned på vores næsten nye komfur og lavede et kæmpe hul samt en stjerne af revner i glasset med en diameter på 20 centimeter. For satan hun blev sur, varer nok længe inden jeg for lov at købe mere akvarie udstyr -sad-
johnny-sen
Støtter Discusforum
Støtter Discusforum

Geografisk sted: odense, fyn
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Stædig kalk eller hvad er det. DAMN !!!!

Indlægaf Blues skrevet tirs 9. mar 2010 21:20

johnny-sen skrev:Prøvede det med glas skraberen det virkede ikke.
Da jeg lagde glasskraberen på plads på krydderihylden, faldt der et krydderiglas ned på vores næsten nye komfur og lavede et kæmpe hul samt en stjerne af revner i glasset med en diameter på 20 centimeter. For satan hun blev sur, varer nok længe inden jeg for lov at købe mere akvarie udstyr -sad-

Det er synd for dig -(

Det andet er "glaspest". Glasset er simpelt hen anløbet, og det kan du desværre heller ikke gøre noget ved. -(

Nyt vindue i baljen -cool-
M.v.h. Blues

Den som kun tager spøg for spøg, og alvor kun alvorligt -
Han og hun har faktisk fattet - Begge dele dårligt.
(PietHein)
Brugeravatar
Blues
Moderator!
Moderator!

Geografisk sted: Nykøbing Mors
Postnummer: 7900 Nykøbing M

Re: Stædig kalk eller hvad er det.

Indlægaf Nicolai skrevet ons 10. mar 2010 09:27

Hvis du ikke kan fjerne noget mekanisk, er det nok ikke kalk, men hvis det ER kalk, er det nemt nok. Du vender akvariet så den side du vil arbejde med vender opad. Så tager du en gammel klud, gennemvæder den i eddikesyre (som du snildt kan købe i et almindeligt supermarked, ingen grund til at gå over åen efter, øh, syre) og lægger den på det område der er kalket til. Brug gummihandsker, og gør det ude i garagen eller oppe på loftet, det lugter grimt og du vil ikke ha' at der er nogen der lige kommer forbi og pudser næse i kluden. Lad det ligge indtil kluden er tør, og tør efter med rigeligt vand (spul det eventuelt, hvis det er muligt). Gentag indtil kalkansamligerne er væk. Siliconen i akvariet tager ikke skade af lidt eddikesyre, og eddikesyre indeholder ikke parfumestoffer eller andet skidt, som dine fisk senere kan tage skade af.
Brugeravatar
Nicolai
Støtte-Vip medlem
Støtte-Vip medlem

Geografisk sted: Nordkøbenhavn
Postnummer: 2830 Virum

Gå tilbage til Udstyr & tilbehør