foderfidus eller fidusfoderRedaktører: Blues, moltrup32, Lonesfisk, Rune Kristiansen, Knage
52 indlæg • Side 2 af 4 • 1, 2, 3, 4
Re: foderfidus eller fidusfoderdet med levende Dafnier kunne være spænde og høre noget mere om.
Re: foderfidus eller fidusfoderHvor mange bruger egentlig ørredpiller og hvad er jeres erfaringer?. Jeg har igennem et stykke tid prøvet at tvinge det i mine, med godt resultat for de fleste, men der er selvfølgelig lige 2-3 stk som kategorisk nægter at røre det. De fleste af dem vil dog rigtig gerne æde det. Jeg har ikke fodret med det længe nok til at komme til noget resultat udover at de fleste gerne vil have det.
VH Jesper
Re: foderfidus eller fidusfoderJeg har brugt ørredfoder i mange år uden problemer, fisken spiser det gerne hvis de er vandt fra starten, jeg er startet med unger allerede ved 3-4 ugers alderene med foderet i den fineste af kornstørrelse, bruger selfølgelig også andet foder, men fiskene kan helt sikkert vænnes til det, og de gror fint på foderet vægsten er helt iorden også, har også kunne vænne nyindkøbte voksen + vilfanged Discus til at tage foderet også uden at sulte fiskene, så det kan helt sikkert lade sig gøre, og efter min menig nøjagtig lige så godt som meget andet granulat, dermed ikke sagt jeg ikke bruger andet foder (foder til suplemang)
Re: foderfidus eller fidusfoderJeg blander også 10-15 % ørredfoder i min oksehjerteblanding og har gjort det i flere år og det trives de godt med.
Jeg tror egentlig ikke at discus og ørreder stiller så forskellige krav til fodersammmensætningen, men det er jo kun gætteri. Gad egentlig godt vide hvormeget der bliver forsket i at udvikle de forskellige typer discus foder, Både frostblandinger og tørfoder, det foregår nok mest udfra hvad man tror og har erfaret igennem årene men nogen rigtige foderforsøg hvor man kigger på vækst,sundhed og ikke mindst forurening af vandet tror jeg ikke der foregår, da markedet er ret lille hvis man kigger på ørred/laks og hvad der ellers bliver produceret i store mængder. Allan
Re: foderfidus eller fidusfoderØrredfoder og den slags industrifodder.
Er det ikke udviklet til at fiskene vokser så meget som muligt, på kortes mulig tid? Kunne da godt forestille mig at det ikke er godt for fiskene som jo gerne skal leve længe og godt. Jan P.
Re: foderfidus eller fidusfoder
Tjo... men er det egentlig ikke sådan vi måler om vores fisk har det godt, altså at de vokser som de skal. På netop det punkt synes jeg godt at man kan drage paralleller til hvordan mange opfatter oksehjerter. Jeg synes at den er svær for vi har som andre nævner ingen tilgængelige testresultater for hvad der egentlig sker med en fisk når den bliver fodret op med "kun": oksehjerter/ørredfoder/granulat/mysis/artemia/myg eller noget andet. De fleste vælger bare at tage lidt af det hele og så satser man ellers på at det hele går som det skal og så regner vi med at vi er dækket ind for vigtige proteiner og vitaminer. Vi har altså kun vores egen intuition + observeringer om vores fisk kan lide det de får, om de vokser og om de ellers "ser" sunde og raske ud. Jeg tror nemlig at vi ser en fed discus som en flot discus, så den er lidt svær når mange ser en discus som en pryde fisk Mvh.
Søren Bertram Pedersen
Re: foderfidus eller fidusfoderJeg fodrer også med ørredpiller hver dag. De får halvt tetra granulat og halvt ørredpiller, en gang dagligt og to fodringer med frostfoder dagligt, så det er lidt svært at vurdere om det er godt eller skidt, da det kun er en lille del af den daglige kost.
Det kunne være sjovt at teste om man kan fodre discus op, udelukkende med granulat og andet tørfoder. De fleste hundeejere fodrer så hvidt jeg ved udelukkende med tørfoder, så hvorfor skulle det ikke kunne lade sig gøre med discus ? Det er egentlig sært at der ikke er lavet en test, med udelukkende at fodre med oksehjerte eller granulat. Som Berdel skriver, synes jeg også at det virker som om at discus bare skal være så fede som overhovedet muligt. Man kan vel ikke sige at en Stendker jumbofisk er specielt elegant, men mere imponerende end køn. M.v.h. Jens
Re: foderfidus eller fidusfoderSå vidt jeg kan se ud fra dette http://www.danziger-discus.com/references_E_3.html kan det lade sig gøre at fodre Discus op udelukkende på tør foder og få gode fisk ud af det.
M.v.h jens
Re: foderfidus eller fidusfoderdanziger discus i Israel fodrer kun med granulat, så det kan sagtens lade sig gøre at få fine fisk ud af det. Vi snakkede med ham i Duisburg, hvor han bekræftede at det var det eneste han fodrer med, og det står også på hjemmesiden. Mener det er Tetras de bruger.
Ang. ørredpiller er det klart at de er lavet til at få en god tilvækst på fiskene, men samtidig er det jo også vigtigt at de danner rogn og mælk til kommende generationer, så der burde være det meste af det fiskene har brug for. Men der er vel ligeså mange typer ørredpiller som der er granulat, hver med deres formål, så man må man jo gøre op med sig selv hvad man har brug for. Der er i hvert fald ingen tvivl om at det ville være dejligt hvis man kunne bruge et foder med godt med power i, og så sætte en foderautomat op når man er på arbejde. Samtidig kan jeg godt lide at de ikke sviner så meget. Det er bare møg irriterende at have 3 fisk som ikke gider at æde det He he Jens, du overlappede lige VH Jesper
Re: foderfidus eller fidusfoderDanziger bruger Tetra og Hikari......Men ellers har jeg nu aldrig mødt en opdrætter der ikke mente at hans/hendes metode var den bedste og opdrættet var bare topklasse
Hikari har jeg brugt tidligere og det er sgu det eneste tørfoder jeg sådan for alvor har kunnet få mine fisk til at æde. Hikari er nok noget af det bedste tørfoder der kan fås, men langt hovedparten af jer vil nok vride armen længst muligt væk fra tegnedrengen når i skal betale for den lille sag .... Jo poserne er ikke store, men det er prisen. Jens der er lavet test/analyse af granulatfoder til discus. Resultatet var lidt skræmmende og jeg har ikke rørt hverken Tetra, Sera eller andre af de lidt daglidagstyper siden. Det er da fint at der evt. er fisk i, men det er sgu knap så fint når der er tale om fiskeaffald. Testen/analysen har flere år på bagen og det kan selvfølgelig ikke afvises at man ( læs producenterne ) siden er blevet klogere og har ændret på basis indgridienserne.....Jeg skal se om jeg stadig har det liggende. Hundefoder er langt hen af vejen tørfoder, men puha der er nok mange hunde og katte ejere der vil give mig ret i at der er mere end stor forskel på kvaliteten af de forskellige produkter.....som med tørfoder til fisk er der ikke de store restrektioner for hvad man må putte i eller hvilke ting og sager man bruger i sammensætningen af disse fodertyper.....eneste land med alvorlige krav til foder til dyr er USA og hvor kommer Hikari så fra.....jep Japan Benny. Sidst rettet af Benny tors 11. mar 2010 20:18, rettet i alt 1 gang.
Re: foderfidus eller fidusfoderHikari er ikke produceret i USA.
Hikari er fra Japan, hvilket navnet næsten indikere at det er fra asien. http://www.hikari.info/tec/labo.html
Nej, der fik jeg lige rodet noget sammen Det er selvfølgelig fra Japan men stadig dyrt Benny.
Re: foderfidus eller fidusfoderBenny købte du disse Japanske guldfrø på nettet , eller er der sidegadepusher herhjemme
som ligger inde med det Mvh Ivan Simming
Hvad jeg ikke vil finde i mit sand filter en strandvasker
Re: foderfidus eller fidusfoderTre grunde til ikke at bruge ørredfoder:
1: Ørreder er koldtvandsfisk og har behov for meget energi, derfor er der et højt indhold af fedt i ørredfoder. 2: Fiskene skider meget når de spiser ørredfoder, hvilket øger behovet for vandskift. 3: Ørredfoder indeholder syntetisk beta-carotin(farvestof) som kun virker sammen med sollys. Derfor er granulat fremstillet til discus et godt foder til discus, og ørredfoder godt til ørreder.
Det er da argumenter, der kan bruges til noget Men den her debat er altså løbet lidt fra mig (Det er der så meget der gør Eller snakker vi stadig om "alternativerne" som tilskudsfoder M.v.h. Blues
Den som kun tager spøg for spøg, og alvor kun alvorligt - Han og hun har faktisk fattet - Begge dele dårligt. (PietHein)
52 indlæg • Side 2 af 4 • 1, 2, 3, 4
Gå tilbage til Pasning & pleje Hvem er onlineBrugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 3 gæster |